Kundehistorie
 fra 
MENY

Førsteklasses ledertrening!

I mer enn 15 år har Ellen Liverød Aasmundtveit i Execu hatt ansvar for å designe og utvikle MENY-kjedens interne traineeprogram. Over 300 trainees fra hele Norge har vært gjennom programmet, hvor ni av ti blir ledere etter endt trening.

Les mer
MENY
Førsteklasses ledertrening!

Det som er så unikt med Ellen, er at hun designer programmene tilpasset våre behov, i tett dialog med HR. På denne måten kan begge parter føle seg trygge på at det blir slik vi ønsker. Her er det ingen sololøp!

Utsagnet tilhører Line Beate Jebsen, HR-direktør i MENY-kjeden gjennom 22 år. Ellen var allerede den gang engasjert som kursholder for ulike opplæringstiltak. Samarbeidet ble imidlertid raskt utvidet, og Ellen tok hovedansvaret for traineeprogrammet i MENY. Hun er på den måten en betydelig påvirker av talentutviklingen i kjeden.

MENY er Norges ledende supermarkedkjede, med nærmere 200 butikker og 10 000 ansatte. Traineeprogrammet er ettertraktet, og kun en tredjedel av søkerne får plass hvert år.

Det kommer mange unge til MENY-kjeden, og det ligger i vårt DNA å spotte talentene, sier Jebsen. – Det er mange utviklingsmuligheter hos oss – en del av våre ansatte jobber hos oss ved siden av studier som Varehandelsledelse på BI. Det er viktig for oss å ta vare på talentene etter endt studie, og traineeprogrammet kan være en måte å fortsette utviklingen på.

Førsteklasses ledertrening!
Førsteklasses ledertrening!

Det ble faktisk skrevet en masteroppgave om unge mennesker som jobbet i MENY. Denne konkluderte med at disse følte at de fikk god sosial trening i trygge rammer, støttet av eldre og mer erfarne kolleger.

Etter endt program kan deltakerne gå rett ut i lederstillinger, gjerne som ansvarlige for ulike avdelinger eller som assisterende butikksjefer. Line Beate Jebsen ler: – De vil helst bli sjef med én gang, mange er ganske utålmodige. Men denne reisen gjør dem modne. Jeg pleier å introdusere programmene med at «Dette er en læretid i ledelse».

Blir voksne

På MENYs nettsider ligger det flere intervjuer med tidligere deltakere i programmet. Det er påfallende å høre hvor ydmyke de nye lederne er, hvor oppmerksomme de er på egne begrensninger og hva de kan bli bedre på.

En av hovedintensjonene ved programmet er å kunne sette ord på eget utviklingspotensial, sier Jebsen. – I løpet av de ti månedene programmet varer, er de innom temaer som rekruttering, personalledelse og økonomiforståelse. Men det største er Ellens samlinger i personlig utvikling. Det er her de store endingene skjer, og det er også dette de fleste trekker frem som mest nyttig i etterkant. De blir mer reflekterte og modne i løpet av dette året.

Førsteklasses ledertrening!
Førsteklasses ledertrening!

Mellom samlingene er det trening i den butikken de tilhører, hvor alle har en egen mentor. Deltakerne har satt seg egne arbeidsmål og får arbeidsoppgaver som skal utføres i butikk. De hospiterer også i andre butikker for å oppleve ulike lederstiler og andre måter å løse oppgaver på.

Det er et krevende program, sier Jebsen. – Læringskurven er bratt, og deltakerne lærer mye. De må derfor beherske norsk til en viss grad. Det er gøy å se at dette har motivert mange av våre utenlandske medarbeidere til å ta norskkurs, og deretter søke på traineeprogrammet.

Stadig i utvikling

Jebsen skryter av Ellens fremoverlente holdning.

Hun har bidratt til å utvikle MENYs lederplattform, og finner stadig nye teknikker og metoder til bedre læring. Under Covid digitaliserte hun samlingene, og dette har ført til at vi nå, etter Covid, fortsatt benytter denne teknikken til digitale samlinger i små grupper mellom møtene – et helt nytt tilskudd til programmet, forteller Jebsen begeistret.

Gruppene settes sammen ut fra hva Ellen ser at de ulike deltakerne trenger å utfordres på. Halvveis i programmet omrokkerer hun, og det dannes nye konstellasjoner som gir god trening i å forholde seg til nye relasjoner. Deltakerne dyttes ut av komfortsonen.

Her er Ellen helt fantastisk, fortsetter Jebsen. – Hun tør å utfordre og er ingen vanlig kursholder – hun blir kjent med hver enkelt, og trigger dem på det de trenger å lære mer om. Ellen blir en slags mentor, og flere vil nok tenke på henne som en betydelig person på sin vei til å bli voksen.

Førsteklasses ledertrening!
Førsteklasses ledertrening!

Underveis er det hjemmeoppgaver, før treningen avsluttes med skriftlig eksamen. Til slutt samles alle for en høytidelig sertifisering med ledelsen i MENY til stede.

Jebsen forteller at de er særlig fornøyde med Ellens måte å gå inn i den enkelte deltakers utvikling. Gjennom hyppige samtaler involveres HR-direktøren i fremdriften og utviklingen.

- Hun bryr seg virkelig om dem og er ekte engasjert. Jeg vil si at hun er spesielt god med unge talenter – varm og raus, samtidig som hun er tydelig og myndig. På avslutningen formidler mange av deltakerne stor takknemlighet til Ellen, for måten hun har veiledet dem på.

- For henne er det mer enn bare en jobb. Hun videreutdanner seg stadig, og lærer nye ting. Jeg skulle gjerne hatt to Ellen-er, og kjørt dobbelt så mange programmer, ler hun.

Line Beate Jebsen ser ingen begrensninger for Ellens bruksområder.

- Hun kan holde slike programmer i hvilken som helt bransje! Hun skreddersyr opplegget sammen med kunde, og jeg kan love at hun er dedikert, sier hun og avslutter med:

- Jeg anbefaler virkelig Ellens kompetanse og engasjement til alle former for utviklingsprogrammer, om det er på leder- og teamnivå eller på individuelt nivå.

Førsteklasses ledertrening!

Lurer du på hvilket program som passer best for deg og din bedrift?

Vi tar gjerne en prat!
Send oss en e-post til hei@execu.no.
Ring oss på +47 911 93 321

Andre kunder vi er stolte av å jobbe med

Book en prat med oss om lederutvikling

Book et møte
Vi bruker cookies og dine data til å forbedre nettsiden vår, tilpasse og måle reklame, innhold og kommunikasjon. Du kan kontrollere hvilke data vi får behandle ved å administrere cookies og lese mer i vår personvernerklæring.