Bilde fra kurs innen ledelse
Kun 20 plasser - Plassene fylles raskt!

Masterclass i den vanskelige samtalen

Lær å gjennomføre krevende samtaler med trygghet og profesjonalitet. For ledere, HR-medarbeidere og andre som må ta vanskelige samtaler – men som ønsker å gjøre det enda bedre.

Hvorfor delta?

Ubehagelige samtaler blir ofte utsatt for lenge, i håp om at problemet forsvinner. Det gjør det sjelden.

Ukultur, uakseptabel oppførsel, konflikter og underprestering kan eskalere når vi ikke tar tak i tide. Denne masterclassen gir deg praktiske verktøy og forskningsbasert innsikt for å håndtere utfordrende situasjoner med trygghet og tydelighet.

Dette får du:

Konkrete teknikker for å gjennomføre vanskelige samtaler profesjonelt.

Forståelse for gråsonene: Hvor går grensen for uakseptabel atferd?

Lov og rett: Hva sier arbeidsmiljøloven, og hva er dine plikter som leder?

Kommunikasjonsverktøy for å skape konstruktive samtaler som faktisk fører til endring.

Praktiske øvelser: Lær ved å gjøre, med veiledning fra eksperter.

Erfaringsdeling: Lær av andres erfaringer og få innsikt i hva som fungerer i praksis.

Kursholder

Tor Åge Skagestad Eikerapen

Tor Åge Skagestad Eikerapen er psykolog og spesialist i organisasjons­psykologi.

Tor Åge jobber til daglig med ledere og organisasjoner i endring. Han har spesialistkompetanse på arbeidsmiljøkonflikter og skriver for tiden på en bok om vanskelige samtaler (Gyldendal). I over 15 år har han trent ledere og HR-medarbeidere på gjennomføring av vanskelige samtaler.

Tor Åge Eikerapen
Tor Åge Eikerapen
Psykolog, spesialist i organisasjons­psykologi
Ellen Liverød Aasmundtveit
Over 20 års erfaring med leder- og organisasjon­sutvikling
Kursholder

Ellen Liverød Aasmundtveit

Ellen Liverød Aasmundtveit har over 20 års erfaring med leder- og organisasjons­utvikling.

Ellen har praktisk ledererfaring fra dagligvarehandelen og vet hva det vil si å ha lederskoene på. Ellen har en Executive Master of Management fra BI, coachingutdannelse fra UiA og er sertifisert i en lang rekke test- og kartleggingsverktøy.

Hvem passer dette kurset for?

Ledere og HR-medarbeidere

Fagledere, veiledere og rådgivere

Andre som trenger å gjennomføre undersøkende eller korrigerende samtaler profesjonelt

Hva lærer du?

Psykologi

Hva skjer i hjernen vår under krevende samtaler – og hvordan håndterer vi det?

Kommunikasjon

Lær forskningsbaserte samtaleteknikker.

Jus

Forstå hva loven sier om uønsket atferd, advarsler og oppsigelser.
Kun 20 plasser - Plassene fylles raskt!

To-dagers Masterclass:
Den Vanskelige Samtalen

Meld deg på

Tidligere deltakere sier:

Jeg gir terningkast 6.
Alt var bra - og mest av alt en engasjert foredragsholder som formidler kunnskap på en unik måte. Innholdet, temaene, øvelser og verktøyene var utrolig bra. Dette er kunnskapsformidling på høyt nivå og det treffer.
Siw Løkting
Enhetsleder Bufetat
Bra opplegg, god gjennomføring.
Kjenner meg opplyst på hvilke lover som gjelder. Jeg har fått større forståelse for hva psykisk belastning kan være, og for hvilke tema som gjør at man bør ta en samtale. God gjennomgang av grunnleggende kommunikasjonsferdigheter. Gode praktiske verktøy.
Lill-Iren Wollvik
Prosjektleder Consto Nord AS
Jeg skulle ønske jeg visste dette i mine første år som leder.
Spesielt dette med behov for å dokumentere det du gjør. det er det ytterst få som gjør og som vet hvor viktig er. Dette burde vært pensum i ledertrening alle steder.
Andrine Nesse
Equinor
Tydelig og klart språk.
Enkelt å forstå. Til tross for at dette er et stort og komplekst tema, så fikk dere fram essensen.
Anita Andersen
Alna AS
Hele temaet mener jeg er særdeles aktuelt for alle ledere.
Jeg synes hele opplegget var utmerket. Det var mange gode poenger til refleksjon. Synes jeg hadde godt utbytte av det.
Vigdis Aaseth
Spesialenheten for politisaker
Jeg satte stor pris på å lære mer om hvordan stille spørsmål og rammene rundt samtalen.
Når må du som leder gjøre noe. Spennende og vanskelige temaer som ble formidlet på en engasjerende måte.
Geir Håvi
Opphei AS

Ofte stilte spørsmål

Hva er inkludert?

Deltakeravgiften inkluderer lunsj begge dager samt 1 års tilgang på digital læringsplatform med alt læringsinnholdet og undervisningsvideoer.

Hvem passer kurset for?

Deg som jobber med ledelse, HR, eller av andre grunner vil lære mer om profesjonell gjennomføring av vanskelige samtaler.

Kurset passer også for deg som jobber med rekruttering, fagledere, veiledere og andre uten personalansvar, som i kraft av sin rolle har behov for å gjennomføre undersøkende samtaler eller gi korrigerende tilbakemeldinger på en profesjonell måte.

Hva er formålet med kurset?

Du vil få økt kunnskap og tilegne deg ferdigheter for å gjennomføre profesjonelle samtaler som skaper felles forståelse og øker sjansen for varig endring av atferd.

Du vil lære å planlegge, gjennomføre og følge opp vanskelige samtaler på en måte som tåler å bli etterprøvd hvis en sak eskalerer og blir gjenstand for en juridisk vurdering.

Du vil også få en bedre forståelse av hva som er uakseptabel atferd på en arbeidsplass, hvilket lovverk som gjelder og hva du har rett og plikt til å gjøre for å hindre en negativ utvikling.

Hva vil du lære?

Psykologi

  • Hvilke psykologiske faktorer påvirker oss i vanskelige samtaler?
  • Hvorfor det er krevende å gi, og å ta i mot, tilbakemeldinger på egen atferd og jobbutførelse?
  • Hvordan kan du regulere egne følelser og stress i vanskelige samtaler?
  • Hvordan kan du skape en trygg psykologisk ramme for en vanskelig samtale?

Kommunikasjon

  • Innføring i grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
  • Innføring i politiets forskningsbaserte metode (KREATIV) for undersøkende samtaler – som sikrer deg mest mulig pålitelig og relevant informasjon
  • Praktisk innføring i teknikker for gjennomføring av vanskelige samtaler
  • Praktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og følge opp vanskelige samtaler

Jus

  • Hvor går grensen for uakseptabel atferd på en arbeidsplass?
  • Hvilke myke og harde tiltak kan du iverksette ved uønsket medarbeideratferd?
  • Hva kreves av grunnlag og dokumentasjon for å gi en skriftlig advarsel eller si noen opp?
  • Hvordan skal en vanskelig samtale dokumenteres?
  • Hva er god praksis for å følge opp uønsket medarbeideratferd?
  • Du vil få en innføring i de viktigste juridiske begrepene fra arbeidsmiljøloven og arbeidsrett

Når og hvor er kurset?

Kurset holdes 27. til 28. mai 2025 kl 09.00-15.30 (begge dager) på Sentralen i Oslo sentrum. Trykk her for veibeskrivelse.

Jeg har et annet spørsmål!

Ta direkte kontakt med kursholder Tor Åge Skagestad Eikerapen på torage@execu.no eller tlf. 911 93 321.

Kun 20 plasser!

Meld deg på!

Plassene fylles raskt. Sikre deg en plass i dag og bli tryggere i dine mest krevende samtaler. Kun 20 plasser.

Bilde fra kurs innen ledelse
Vi bruker cookies og dine data til å forbedre nettsiden vår, tilpasse og måle reklame, innhold og kommunikasjon. Du kan kontrollere hvilke data vi får behandle ved å administrere cookies og lese mer i vår personvernerklæring.