
Masterclass i den vanskelige samtalen
Lær å gjennomføre krevende samtaler med trygghet og profesjonalitet. For ledere, HR-medarbeidere og andre som må ta vanskelige samtaler – men som ønsker å gjøre det enda bedre.
Hvorfor delta?
Ubehagelige samtaler blir ofte utsatt for lenge, i håp om at problemet forsvinner. Det gjør det sjelden.
Ukultur, uakseptabel oppførsel, konflikter og underprestering kan eskalere når vi ikke tar tak i tide. Denne masterclassen gir deg praktiske verktøy og forskningsbasert innsikt for å håndtere utfordrende situasjoner med trygghet og tydelighet.
Dette får du:
Konkrete teknikker for å gjennomføre vanskelige samtaler profesjonelt.
Forståelse for gråsonene: Hvor går grensen for uakseptabel atferd?
Lov og rett: Hva sier arbeidsmiljøloven, og hva er dine plikter som leder?
Kommunikasjonsverktøy for å skape konstruktive samtaler som faktisk fører til endring.
Praktiske øvelser: Lær ved å gjøre, med veiledning fra eksperter.
Erfaringsdeling: Lær av andres erfaringer og få innsikt i hva som fungerer i praksis.
About Tor Åge
Tor Åge is a psychologist and specialist in organisational psychology with over 15 years of experience in leadership and organisational development. He is one of Norway's most requested speakers when it comes to topics such as organization, psychology and management.
Tor Åge jobber til daglig med ledere og organisasjoner i endring. Han har spesialistkompetanse på arbeidsmiljøkonflikter og skriver for tiden på en bok om vanskelige samtaler (Gyldendal). I over 15 år har han trent ledere og HR-medarbeidere på gjennomføring av vanskelige samtaler.


Ellen Liverød Aasmundtveit
Ellen Liverød Aasmundtveit har over 20 års erfaring med leder- og organisasjonsutvikling.
Ellen har praktisk ledererfaring fra dagligvarehandelen og vet hva det vil si å ha lederskoene på. Ellen har en Executive Master of Management fra BI, coachingutdannelse fra UiA og er sertifisert i en lang rekke test- og kartleggingsverktøy.
Hvem passer dette kurset for?
Ledere og HR-medarbeidere
Fagledere, veiledere og rådgivere
Andre som trenger å gjennomføre undersøkende eller korrigerende samtaler profesjonelt
Hva lærer du?
Psykologi
Kommunikasjon
Jus
What our clients are saying
Frequently Asked Questions
How long does a lecture last?
Deltakeravgiften inkluderer lunsj begge dager samt 1 års tilgang på digital læringsplatform med alt læringsinnholdet og undervisningsvideoer.
Hvem passer kurset for?
Deg som jobber med ledelse, HR, eller av andre grunner vil lære mer om profesjonell gjennomføring av vanskelige samtaler.
Kurset passer også for deg som jobber med rekruttering, fagledere, veiledere og andre uten personalansvar, som i kraft av sin rolle har behov for å gjennomføre undersøkende samtaler eller gi korrigerende tilbakemeldinger på en profesjonell måte.
Hva er formålet med kurset?
Du vil få økt kunnskap og tilegne deg ferdigheter for å gjennomføre profesjonelle samtaler som skaper felles forståelse og øker sjansen for varig endring av atferd.
Du vil lære å planlegge, gjennomføre og følge opp vanskelige samtaler på en måte som tåler å bli etterprøvd hvis en sak eskalerer og blir gjenstand for en juridisk vurdering.
Du vil også få en bedre forståelse av hva som er uakseptabel atferd på en arbeidsplass, hvilket lovverk som gjelder og hva du har rett og plikt til å gjøre for å hindre en negativ utvikling.
Hva vil du lære?
Psykologi
- Hvilke psykologiske faktorer påvirker oss i vanskelige samtaler?
- Hvorfor det er krevende å gi, og å ta i mot, tilbakemeldinger på egen atferd og jobbutførelse?
- Hvordan kan du regulere egne følelser og stress i vanskelige samtaler?
- Hvordan kan du skape en trygg psykologisk ramme for en vanskelig samtale?
Kommunikasjon
- Innføring i grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
- Innføring i politiets forskningsbaserte metode (KREATIV) for undersøkende samtaler – som sikrer deg mest mulig pålitelig og relevant informasjon
- Praktisk innføring i teknikker for gjennomføring av vanskelige samtaler
- Praktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og følge opp vanskelige samtaler
Jus
- Hvor går grensen for uakseptabel atferd på en arbeidsplass?
- Hvilke myke og harde tiltak kan du iverksette ved uønsket medarbeideratferd?
- Hva kreves av grunnlag og dokumentasjon for å gi en skriftlig advarsel eller si noen opp?
- Hvordan skal en vanskelig samtale dokumenteres?
- Hva er god praksis for å følge opp uønsket medarbeideratferd?
- Du vil få en innføring i de viktigste juridiske begrepene fra arbeidsmiljøloven og arbeidsrett
Can the lectures be adapted?
All lectures start with a planning meeting where Tor Åge gets to know your business and what you want to get out of the lecture. All lectures are tailored to their needs and industry.Trykk her for veibeskrivelse.
Jeg har et annet spørsmål!
Ta direkte kontakt med kursholder Tor Åge Skagestad Eikerapen på torage@execu.no eller tlf. 911 93 321.
Want to hear more?
Contact us for a quote for a tailor-made lecture or workshop. All offers include a planning meeting to tip delivery. You can also contact us directly at torage@execu.no or call 911 93 321.
